Živimo u svijetu paradoksa gdje su stvari rijetko onakve kakvima nam se čine. Svjedočimo događajima ili se susrećemo s argumentima koji nemaju smisla ili nam se čine kontradiktornim, proturječnim, ružnim ili bolnim.
Sve velike životne misterije su u biti paradoksi.
Život i smrt. Duh i materija. Stvarno i nestvarno.
Sa svim ovim čovjek se, htio ili ne htio, mora suočiti, i to iskreno i potpuno, želi li pronaći pravi odgovor.
I dok su se stari Grci, predvođeni Zenonom, uveseljavali “dihotomijskim paradoksom”, kao što je utrka između Ahileja i kornjače, moderno društvo se „uveseljava“, bolje reći „uveseljava ga se“, paradoksima kao što su: „oslobađamo vas – od vas samih“ ili „vama je dobro samo vi toga niste svjesni“ ili „ više informacija, manje vjerodostojnosti “ ili “više povezanosti, manje suosjećajnosti” ili “što mi više lažemo vi nam više vjerujete”.
Pod prozirnim plaštem fenomenologije u udarnim terminima javna televizija I bezbrojne privatne TV kuće, kontinuirano serviraju publici, dakle nama, trivijalnost, šund, voajerstvo i bezočno razvijaju tezu kako smo u biti mi, gledatelji, nastrani i izopačeni, jer mi to želimo, a oni samo zato što mi to želimo, nama to i serviraju.
I dok se nas, o našem trošku, eutanazira, dok nam se bezočno ispire mozak, dok nas se indoktrinira i dok nam se docira, za to vrijeme se trguje našom sutrašnjicom i s budućnošću naše djece.
Živimo u paradoksu svih paradoksa, jer nas se uvjerava kako možemo biti sretni i mirno spavati, zato što su ljudi koji su nas poveli u slobodu, danas, neki mrtvi a neki živi, prikovani za stup srama, jer kao to s nama veze nema, pa se mi možemo u miru posvetiti svekolikoj zabavi.
I onda ova naša Hrvatska, gle paradoksa, biva razigrana ali u okovima. Dobili smo prostor za igru, strogo kontroliran prostor, u kojem smo vezani kao cirkuske zvijeri i određen nam je krug kretanja.
Slobodni i sputani igramo i plačemo, mi sudionici hrvatskog paradoksa u kojemu baklju demokracije nose njezini dojučerašnji (i današnji) progonitelji – komunisti.
Hrvatska mala zemlja za velike paradokse.
Ipak svi spomenuti paradoksi, kao i bezbrojni drugi nespomenuti, rezultat su najvećeg paradoksa od svih, iz čijeg nerazumijevanja ili neprihvaćanja sve za nas kreće krivim putem, a to je – Božanski paradoks.
Što je Božanski paradoks?
Iz Božje perspektive, dakle iz apsolutne perspektive, sve što postoji rezultat je Božje zamisli. Ali s ljudske perspektive, dakle iz relativne perspektive, sve što postoji je stvarno i ono što mi nazivamo „istina“ samo je odraz našeg ograničenog razumijevanja stvari tj. „polu istina“.
Opasnost leži u našem ljudskom pokušaju uzimanja Božje perspektive kao svoje. Mi u svojoj oholosti sebe stavljamo na poziciju Boga u Božanskom paradoksu i postupamo kao da mi kontroliramo sve. Mi u svojoj fantaziji zamišljamo sebe Bogom.
Na taj način, to čineći, postajemo „puni sebe“, naš ego raste i buja, jača i dominira i kako stara mudrost kaže: „Oholost dolazi prije pada.“
Svima nam je jasno zašto je ne prihvaćanje Božanskog paradoksa uzrok svih naših padova.
Danas je blagdan Presvetog Trojstva. Presveto Trojstvo je možda najveći kršćanski paradoks. Doktrinu Presvetog Trojstva ne ćete naći u Novom Zavjetu. Nju je oblikovala Crkva, kojoj su trebala četiri ekumenska koncila i preko stotinu godina raspravljanja dok nije „posložila“ doktrinu Presvetog Trojstva.
Svetom Augustinu je trebalo 15 svezaka da bi opisao Presveto Trojstvo. Evo njegovih sažetih zaključaka.
„Otac je Bog.
Otac nije Duh Sveti.
Duh Sveti nije Sin.
Samo je jedan Bog.“
Ako pozorno čitamo Sveto Pismo primijetiti ćemo koliko je naša vjera paradoksalna i kako Isus izranja kao glavni predlagač, zagovaratelj takve paradoksalne vjere.
Kraljevstvo je Božje, kaže Isus, nešto veliko ali on ga ipak uspoređuje sa zrnom gorušice. Sa zrnom najmanjim od svega zrnja. Kraljevstvo je Božje, rečeno nam je, nešto čisto, a ipak ga Isus uspoređuje sa ženom, koju su u to vrijeme držali nečistom. Dalje, takvo kraljevstvo je mjesto gdje su siromašni blaženi, posljednji prvi, u kojem u slabosti postajemo snažni, gdje se ponizni uzdižu, a oholi unižavaju.
Paradoks do paradoksa.
Dugo traju rasprave o Božanskom paradoksu i o paradoksu Svetog Trojstva. I dan danas mi imamo velikih problema s definicijom Boga i njegove trojedine naravi. Zar se je čuditi da i mi danas, kao i učenici nekada, posumnjamo?
„A neki posumnjaše.“
Zašto?
Zato što mi ljudi sve volimo analizirati, secirati, klasificirati. Mi ljudi pokušavamo definirati Boga na svoju „sliku i priliku“, zaboravljajući da smo mi stvoreni na Božju „sliku i priliku“, a ne obrnuto.
Mi želimo „pripitomljenog Boga“, kako ga naziva C. S. Lewis.
Ali „pripitomljeni Bog“ – nije Bog. On je jednostavno lažni bog stvoren na našu sliku i priliku, a sve kako bismo mi mogli preuzeti ulogu Boga. Bog se nama otkriva li ni slučajno kao „pripitomljeni“ Bog. Naš Bog je kompleksan i prepun je paradoksa.
Mi se neprestano koprcamo bezuspješno pokušavajući objasniti ljudskom logikom veliki Božji misterij. Božji paradoks.
A nije naš posao objasniti Božju bit, misterij Svetog Trojstva, paradoks trojedinog Boga, ne, naš je „posao“ ljubiti Boga i živjet po njegovim zapovijedima.
“Ljubi Gospodina Boga svojega svim srcem svojim i svom dušom svojom i svim umom svojim. To je najveća i prva zapovijed; druga je ovoj slična: Ljubi svoga bližnjega kao sebe samoga. O tim dvjema zapovijedima visi sav Zakon i Proroci”
(Matej 22,37-40)
Tako postupajući i tako živeći u stanju smo razriješiti sve ostale paradokse koje život donosi pred nas.
Presveto Trojstvo nije problem kojeg treba riješiti, zagonetka koju treba odgonetnuti, nego je to Ljubav koju treba živjeti, ma Koliko god nam se paradoksalnom činila.